Tilbage til forsiden

Engang i Maj besluttede vi at sommerferieturen i år skulle gå til Himmerland. Himmerlands køre og rideforening (HKR) har for nogle år siden kortlagt køre/rideruter i området som vi kunne følge. Inden vi tog afsted havde Benny og Pia kontaktet værtsfamilierne på overnatningsstederne og Randi fra HKR som sendte kort over ruten.

Deltagerne på turen var:

Fra v. Michael og Lene med Frigg, Claus og Carina med Tim og Mona, Klaus med Aqua, Lone med Mille, Margit og Line med Lotus, Jens Peter og Lene med Troja og Fanta, Benny og Pia med Magic og Basil.

Søndag aften... Som altid, var der lige lidt detaljer der trak ud aftenen før vi tog afsted...

Mandag... På vej ombord på færgen i Kalundborg kl. 10.15

Hestene er ligeglade med at vi sejler, de spiser hø i trailerne.

Mandag eftermiddag... Ankomst til Dokkedal, vi gør klar til at spænde for og efterlade biler og trailere, som har fået lov at stå hos Gert og Hanne.

Oppe på en bakketop dukker en flok nysgerrige sorte får op, tror ikke Tim og Mona har set sådan nogle før

Mandag kl. 17...Vi får alle spændt for og turen går mod Smidie. Kl. 17.05 får vi turens første regnbyge, men vi er alle fyldt med gåpåmod, så lidt regn og blæst skal da ikke få os ud af kurs.

Ved Vildmosen møder vi heste, MANGE heste

Endelig kommer solen frem igen

Vi er få hundrede meter fra overnatnigsstedet og pludselig bliver vejen bare smallere og smallere og alle bliver nød til at vende.

Heldigvis har en af pigerne, der ved vi kommer og skal overnatte ved Smidie ridebaner, set os og får hjulpet os på rette vej op til ridebanerne.

Helt oppe på toppen af en bakke ligger ridebanerne, på vej derop får vi øje på Joan, som er ude og kigge efter os. Svend og Joan, som tidligere år har været med på hestevognsferie, er kommet forbi med campingvognen for at tage en overnatning sammen med os.

Det blæser godt oppe på bakken, så vi får bygget læ og tørvejr mellem campingvognen og de to store vogne. Pia har lavet mørbradgryde med ris som vi nyder med velbehag.

Camp Smidie

Tirsdag morgen ser vejret noget bedre ud. Svend og Joans hunde er i hvert fald friske

Jens Peter laver morgenmad, bacon og æg, det skal man have på en rigtig hestevognsferie

Næsten alle hestene er vågnet

Efter morgenmaden pakker vi sammen

Da vi kører videre kan vi længe se ridebanerne ved Smidie ( bakketoppen lige midt i billedet )

Og så går turen mod Tisted ridecenter hvor vi skal holde middagspause... Først igennem skov...

... og så lige igennem Wiffertsholm Gods ( med tilladelse fra godsejeren selvfølgelig :-)

Frokost ved Tisted ridecenter, hvor vi bliver mødt af Poul og Børge som også kører med heste.

Efter pausen i Tisted går turen til Madum sø, hvor vi har fået lov at overnatte hos Annemette og Lise.

Camp Madum Sø

Margit og Line laver frikadeller og kartoffelsalat

Pigerne ved Madum sø havde været så søde at sætte toilet op til os, eneste problem var hvordan man nu vidste om der var optaget eller ej. Det blev hurtigt løst med en lygte der blev sat i et træ mellem toilettet og lejren. Hvis lygten blinkede så var der optaget :-)

Onsdag morgen... Morgenmad

Lotus er ved at tjekke vandforsyningen inden afgang fra Madum sø

Onsdag formiddag... Så går turen mod Arden i udkanten af Rold skov

Det har regnet en del om natten, så på et tidspunkt møder vi en vandpyt der dækker hele skovvejen og minder mest af alt om en maraton-vandforhindring. Men alle kommer flot igennem uden problemer.

Frokostpause i Arden

Den største og den mindste der var med på turen

Efter pausen gik turen til Rebild gennem Rold skov

Vi kommer over nogle vildt seje bakker flere gange på turen, hvor især Lene og Claus må af og gå ved siden af vognen. Vi erfarer også på turen at der er stor forskel på hvad en Himmerlandjyde kalder flad vej og hvad vi Sjællændere kalder flad vej.

Onsdag eftermiddag... Ankommet til Rebild safari camping ( hestecamping ), det var ikke med i den oprindelige plan, men tror alle nød den luksus at der ikke skulle bygges folde og man kunne komme i varmt brusebad og på et rigtigt toilet. Frigg har også været i bad

Lene og Margit steger kylling, som vi får sammen med kartofler og bearnaisesauce til aftensmad.

Camp Rebild

Torsdag morgen - Lene og Michael henter friskt morgenbrød og basser i butikken på campingpladsen.

Torsdag formiddag.. Vi kan høre det tordner i det fjerne, så vi udskyder afgangen lidt og planlægger at køre til Aarestrup Spejderhytte i et stræk uden middagspause, da der ikke er så langt. Vi erfarer senere på dagen at "ikke så langt" er langt når det ikke er flad vej.

Man kan nok ikke ankomme til en campingplads med 10 heste uden at det tiltrækker små hestepiger, så de to små piger får lov at børste Mona, lege kuske på hestevognen og få svar på alle deres spørgsmål om "tovtrækningsheste"  :-) ??

Tim prøver om han kan drille Frigg

Torsdag kl. 12.15... Klar til afgang fra Rebild

"Vi skal op på den vej..."

Rebild bakker i baggrunden

De kalder det Kridtbakken, vi har omdøbt den til Skridtbakken. Det gik bare op og op og op og da vi nåede toppen kom vi til et byskilt hvorpå der stod Oplev.

Pustepause på toppen af Skridtbakken

Og så blev alle kameraerne pakket væk, for så mødte vi det kraftige regnvejr tordenvejret havde truet os med om formiddagen.

Det er heldigvis tørvejr igen da vi ankommer til spejderhytten i Aarestrup.

Vi havde lånt spejderhytten af spejderleder Carsten, men folden ved siden af spejderhytten lånte vi af Helge, som også var flink at skaffe lidt hø til hestene. Helges to heste der gik på folden ved siden af spejderhytten.

Vi er lidt trætte ( ingen har lyst at køre ud og handle, selvom vi er blevet tilbudt transport ), så aftensmaden bliver resterodsammen af bacon, kylling, løg, tomat og fløde med kartofler og frikadeller til. Igen får vi besøg af nogle hyggelige hestefolk fra området. Igen er der nogen som kender nogen i den retning hvor vi skal hen. Og der går ikke længe før vi har fået en aftale om overnatning til dagen efter, da vi pga. det meget bakkede tærræn er nød til at korte turen op. Om aftenen tænder vi bål og Line laver snobrødsdej og lærer os at riste skumfiduser.

De af os der har telte med slipper for at sætte telte op og overnatter på gulvet inde i spejderhytten.

Fredag formiddag... Turen går mod Suldrup Brugs, hvor vi har brug for at proviantere lidt.

Suldrup Brugs

Dejligt at komme ud på de små veje igen efter at have været en tur inde i byen - tror det lykkedes os at møde det meste af Suldrup maskinforretnings kørende materiel på vores vej gennem Suldrup.

Fredag eftermiddag... Ankommet til turens sidste punkt ved Veggerby hos Niels og Elin. Ved 15 tiden kom Niels ud med et par kander kaffe og Elin har bagt kage til os.

Tid til en lille morfar efter alle de strenge bakker

Troja er ved at charme Lotus. Selvom hestene går i hver deres fold og for hver deres vogne, så kan vi allerede efter et par dage mærke at de begynder at være en fælles flok.

Vi har ved Aarestrup spejderhytte aftalt med Helge at de kommer og kører os ud til bilerne i Dokkedal, så nogen tager afsted mod Dokkedal, mens resten bliver vist rundt på gården af Niels, som for nogle år siden har haft frederiksborgheste og belgier.

Klaus, Lene og Pia griller mørbrad med kartofler til.

Lene har forelsket sig i Niels' jumpe, så Frigg skal prøve den. Og Niels kommer ud og køre en aftentur med hans gamle jumpe.

Fredag aften - sidste aften på turen... Nogen er længe oppe og i festligt humør, mens andre er i tvivl om hvorvidt de tør lægge sig til at sove efter andres morsomme ideer om at køre en hestevogn med  sovende personer ombord ned på kofolden, så de kunne vågne næste morgen nede ved køerne. Tærrænet ned til kofolden blev dog ( trods tvivlsom vurderingsevne hos nogen ) vurderet for ujævnt, så alle kunne sove trygt :-)

Lørdag kl. 6... Der sejler KUN en færge om lørdagen, så Lene og Michael kører mod Bjerringbro for at se på en hestevogn inden vi skal med færgen.

Tim og Mona er også oppe før køerne

Lørdag kl. 7.45... Niels og Elin byder os på kaffe og hjemmebagte boller inde i deres stue. Kl. 9 har alle pakket sammen og går turen mod Århus. Jens Peter og Lene springer dog fra i Randers. De skal kigge på en hestetransporter og tager broen hjem.

Lørdag kl. 11.30... På vej ombord på færgen i Århus.

Og sjovt nok, så kom sommervejret da vi var på vej hjem...

Næsten i Kalundborg og et par nysgerrige børn på færgen skal hilse på Frigg

Klaus har aflæst GPS-uret med omveje og alt. Hele turen var 86.1 km.

Mandag var turen 16 km

Tirsdag 26.4 km

Onsdag 18.0 km

Torsdag 11.9 km

Fredag 13.8 km

En stor tak til alle de gæstfrie mennesker vi har mødt på turen.