Tilbage til forsiden

Planen var en sommerferietur på ca. 5 dage langs Hærvejen i det jyske landskab med afgang fra Viborg Rideklub og sydpå så langt det passede os og hestene. Vi var 3 vogne afsted på turen: Benny og Pia med de to fellponyer Basil og Magic spændt for en hjemmebygget tur/prærievogn, Jens Peter og Lene med de to Haflingere Mons og Fanta også spændt for en hjemmebygget tur/prærievogn og Claus og Carina med de to små "fjordlingere" ( Fjordhest/shetlænder / pinto - blandinger ) spændt for en ganske almindelig maraton/wagonette med en mindre ombygning, så der var plads til alt feriegrejet.

På vej ombord på færgen i Kalundborg - det regnede lige indtil vi begyndte at spænde hestene for i Viborg

Alle spændt for og på vej mod Hald Hovedgård

Hald Hovedgård

Vi har bygget folde til hestene

Lejrpladsen ligger et stykke fra Hald Hovedgård hvor vi kan hente vand og komme på toilettet

Der er sheltere på lejrpladsen så Claus og Carina slipper for at sættet telt op - de andre overnatter i prærievognene

Morgenbord

Intet mindre end æg, bacon og ristet brød til morgenmad

Kort efter vi kører fra Hald bliver vi ramt af en voldsom gang sommerregn, som gør at vi spænder fra og holder lang frokost under Bennys næsten vandtætte pressenning.

Efter 4 timer i vejrly kører vi videre og overnatter i Ulvedal

Der bliver ved med at komme byger så vi finder en granrafte til at understøtte pressenningen

Og så fik vi besøg... En meget tam kat fra den nærliggende ejendom synes at duften af vores aftensmad var så uimodståelig at han rendte rundt om os hele aftenen.

Benny bliver ved med at sige at vi får solskin tirsdag og det viser sig at han får ret for næste morgen skinner solen

Frokost og tid til en "lille morfar" ude på heden

Vi ankommer til Christianshøj, en flot shelterplads med nyt toilet, fancy vandhane, nyt shelter, bænk og brændeskur. Det eneste der mangler er et sted at lave fold til hestene

Carina går en tur rundt i området og finder en jagtforening i nærheden med klubhuse og et passende græsareal omkring. Via internet på mobiltelefonen finder hun formanden for jagtforeningen og får ringet ham op og lov til at vi og hestene overnatter på foreningens område.

Eneste problem nu er at vi har spændt hestene fra og der er et par hundrede meter fra shelterpladsen og op til jagtforeningen. Så vi skubber de tunge vogne hen til jagtforeningen. Jeg er sikker på, at jeg så ponyerne stå inde på folden med et særligt smørret grin på, da jeg kom slæbende med en tung prærievogn efter mig.

Opvask og pandekagebagning

Afgang fra jagtforeningen

En lilla mark

Vi var ved at være langt nede på madbeholdningen, så vi var en tur i Kragelund brugs og proviantere. Hestene var lidt urolige ude på P - pladsen, så de kørte tur rundt i byen mens vi handlede.

Om det var fordi indkøbene gik lidt stærkt eller Lene ikke havde fået briller på vides ikke, men nogen havde ønsket kolde øl inden vi gik ind for at handle og inde i brugsen smed Lene en kold 6 - pack dåseøl ned i indkøbsvognen. Det var først da øllene blev fordelt ude på P - pladsen vi opdagede at det var alkoholfri øl :-)

Vi fortsætter videre til en shelterplads ved Bølling sø

Det er varmt og vi er alle lidt flade så vi vælger at blive på pladsen og overnatte. Igen er der shelter så vi slipper for at slå teltet op.

I vandpumpen var der dejligt koldt vand... - som kunne bruges til at køle øl og sodavand med

BP og JP på slap line :-)

Hygge om aftenbål

Klar til forspænding

Pia er bekymret, hun har set på kortet vi skal krydse en jernbane og de to sorte er ikke glade for at gå over togskinner. Jeg foreslår at de pifter når de kan se skinnerne og så kommer vi bare op foran med de små, for de er vant til togskinner. Men det bliver slet ikke nødvendigt, for det viser sig at vi skal UNDER togskinnerne.

Vi ankommer til Rankhøj

Hestene bliver vasket i det klare søvand

Mona er noget betænkelig ved at gå ned i det fremmede våde

Andre er også betænkelige :-)

De lover regn, så pressenningen slås op og får igen et par granrafter

Der er god foldplads til hestene men der er ikke græs men lyng på foldene

Carina og Lene bliver hos hestene mens resten tager en taxi til Viborg for at hente bilerne og forsøge at skaffe hø hestene, så vi kan klare den til vi kører hjem dagen efter. Det lykkes dem at købe lækker frisk jysk hø i rideklubben.

Der var flot ved Rankhøj

Og vandet var koldt... men efter 5 dage med klatvask gør man meget for at få noget der minder om et bad

Lige inden vi kører hjemad snakker vi om hvor utroligt det er at den lille hestevogn ikke er punkteret ( den har for vane at punktere jævnligt og altid når den absolut ikke må punktere ). Det begynder at regne kort efter vi forlader Rankhøj ( og det regner uafbrudt de næste 3 dage ). Da vi når Fyn ringer Lene ( de kører bagerst ) - De er punkteret på hestetraileren, men får hurtigt skiftet hjulet. Vi mødes alle igen på Fyn for at sig farvel over en kop kaffe inden vi kører hjem til civilisationen - rigtige toiletter, opvaskemaskiner, varmt vand i vandhanen osv...